Khamis, Januari 21, 2010

Gusar

Yang ini Untuk UMNO.

Kamu bukan tak tahu. Sudah berapa ramai anak Melayu semakin lupa asal usul mereka. Yang mereka tahu cuma keris dan tombak. Tapi tidak siapa mengenali apa itu pemuras, dan apa pula rentaka. Tidak pernah mengenali Terakol sehingga menjadi bacul. Hukum agama dilanggar dek kerana tak mengenal Istinggar.

Kamu ajar mereka dengan sejarah barat yang caca merba. Sejarah curi, kononnya hanya mereka serba agung. Hanya mereka serba hebat. Kamu tidak ajar kami sejarah asli dari manuskrip-manuskrip nenek moyang si pengembara hebat.

Ya, hamba faham satu ketika dahulu agak sukar mendapat akses sehebat waktu ini. Tapi mengapa ada segelintir mereka yang tahu sejarah itu, tetapi tidak ada rasa sedikitpun mahu memperbetulkan pendidikan sejarah di sekolah-sekolah? Masih mahu mendabik dada kononnya memperjuangkan Melayu yang katanya haprak dan dihina dan menuduh pula mereka lupa.

Kamu terlalu berbahasa Inggeris wahai pemerintah.

Kamu merasakan pendidikan adalah segala-galanya. Kamu merasakan teknologi adalah segala-galanya. Kamu merasakan kebendaan adalah segala-galanya.

Cuba kamu lihat dunia yang sebenar-benar dunia. Ada 7 lapisan langit kalau tak silap hamba. Cuba perhatikan String Theory dan M-Theory dari Einstein. Tak usah kamu kata kamu sangat hebat dalam fizik dengan sekadar mencipta teknologi yang memusnahkan bangsa. Kamu hanya pencacai si Laknat itu sahaja.

Dan yang ini Untuk PAS.

Jangan terlalu taksub dengan demokrasi. Jangan terlalu selesa dengan mini birokrasi. Ada yang lebih utama dari itu. Bagaimana mahu berdemokrasi andai segelintir yang memahami kehendak Illahi? Fikir-fikirkanlah perkara ini. Tajam-tajamkan dakwah kamu untuk tujuan hakiki.

Khalid Samad. Kamu tidak pernah mengenal Junjungan Muhammad barangkali. Kamu tidak tahu asal usulnya barangkali. Dan kamu masih terperangkap dalam minda kamu sendiri. Ya, saya faham niat kamu suci. Mahu mengIslamkan pengikut Jesus Christ ini. Tapi kamu perlu tahu apa yang berlaku di Vatican sana. Kamu perlu tahu mereka sedang tersenyum dan mentertawakan kealpaan kamu.

Tak usahlah terlalu canggih pemikiran kamu. Kelak yang akan rosak dimusnah Illahi adalah cucu cicit bangsa kamu. Kamu menghampiri kesesatan. Berdoalah sekerap mungkin. Berjuanglah selagi boleh. Menentanglah secara berpasukan. Bersetujulah kerana kebijaksanaan.

Jangan khayal dengan dugaan. Hamba doakan kita semua kembali ke jalan sebenar. Termasuklah para Sultan di Negeri Emas ini.

Mudah-mudahan.

Tiada ulasan: