Isnin, Januari 04, 2010

Penjernihan Epistemologi

Dipetik dari tulisan saya di sini

Assalamualaikum. Sudah lama saya tidak ke sini. Ingin juga rasanya diri ini membantu serba sedikit dari diri yang serba naif ini.

Tertarik dengan pernyataan sahabat Fauxy Xin:

"Saya cuma khuatir...
jika punya ilmu tetapi kurang mahir mengamalkannya...
bagaikan pohon yang lebat daunnya...
namun sayang tidak sama sekali berbuah...

tertarik hati pula saya untuk menyertai perbincangan ini...
waima saya bukanlah individu yang arif untuk mengupas lapangan ILMU...
namun begitu, tidak salah jika saya melontarkan sebarang pandangan dan persoalan...
bukan begitu...?

pertama...
saya mempunyai ramai sahabat yang mahir dalam bidang ilmu...
lebih2 lagi dalam bidang ilmu agama...
ironinya, kesalahan mahu sekali kesilapan yang melampaui batasan agama sentiasa diamalkan...
persoalannya kini, bagaimana perkara sebegini boleh berlaku...?
adakah situasinya sama seperti analogi pohon yang lebat tetapi tidak berbuah...

kedua...
bagaimana pula dengan segelintir manusia termasuk sama sekali diri saya sendiri...
yang susah menerima ilmu jauh sekali mengamalkannya...?
kerana saya percaya terdapat sebahagian daripada golongan kita yang berilmu dan mengamalkannya...
tetapi mengapa tidak bagi saya...?"

Saudara Fauzy Xin a.k.a Combi. Saya akan cuba menghuraikan apa yang diperkatakan anda. Dengan izin Allah, semoga ianya dapat membantu.

"Saya cuma khuatir..."

Kekhuatiran yang anda gambarkan di atas adalah satu sifat yang baik dan amat-amat digalakkan dalam Islam. Semoga anda diberkati.

"jika punya ilmu tetapi kurang mahir mengamalkannya..."


Disini saya berpendapat ada sedikit kekeliruan. Apabila anda meletakkan perkataan "ilmu" pada frasa sebelumnya, kekeliruan itu wujud. Ini kerana, ilmu adalah iman. Sila tolak ketepi dahulu perkataan ilmu dalam frasa ini, dan gantikan dengan perkataan informasi, atau pengetahuan.

"Kurang mahir mengamalkan" itu merujuk kepada apa dihasilkan dari persepsi. Persepsi adalah himpunan penerimaan informasi yang terkadang bertentangan atau bersatu antara satu sama lain. Perpecahan pelbagai jenis pengetahuan, kerjaya, taraf hidup ditambah pula dengan agenda "mindcontrol" dari para Zionis, menyebabkan wujudnya pertentangan dan kesatuan itu.

"ibarat pohon yang lebat daunnya"

Ok. "Pohon" adalah alam semesta yang terbentang luas ini. "Lebat daunnya", pada pandangan saya adalah bersamaan dengan informasi, atau pengetahuan.Terdiri dari pelbagai sumber yang jika dilihat secara bijaksana, Insyaallah akan melahirkan individu yang lebih baik.

"namun sayang tidak sama sekali berbuah..."

Perihal buah ini agak unik sedikit. Ia boleh difahami dari DUA SUDUT. Satu, sebagai ilmu atau iman, yang dapat mempereratkan lagi hubungan individu itu dengan Penciptanya Allah S.W.T. Dan yang keduanya sebagai pandangan, informasi atau pengetahuan yang juga menjaga hubungan individu itu dengan individu lain. Dalam Ilmu Fiqah dipanggil "Hablumminallah, dan Habluminannas"

Sila tekankan informasi ini. ILMU ADALAH IMAN. IMAN ADALAH AKHLAK YANG SEMPURNA, HATI YANG SUCI, MINDA YANG TERURUS DAN TINDAKAN AMAR MAKRUF,NAHI MUNGKAR SEMATA-MATA KERANA ALLAH S.W.T.

Sudut pandangan "buah" yang pertama,ilmu atau iman.

Apabila saya menyebut dalam perenggan yang ketiga sebelum ini, buah yang dimaksudkan itu boleh dilihat dari dua sudut pandangan. Ia adalah hasil iman itu sendiri. Mana mungkin seseorang yang begitu mendalami dan menjiwai kesemua PENGETAHUAN usuluddin, tasawuf, fiqh, dan syariah melakukan sesuatu yang mengikut hawa nafsu? Jika kesemua PENGETAHUAN ini masih gagal melahirkan individu yang berakhlak sempurna, hati yang suci, minda yang terurus dan tindakan amar makruf nahi mungkar, adakah benar individu itu beriman/berilmu?

Ianya BERKAIT ANTARA SATU SAMA LAIN dalam konteks menjaga hubungan kita dengan Pencipta iaitu Allah S.W.T. Perlu diingat, setiap hasil mahsul perilaku kita adalah di bawah kekuasaanNya. Keupayaan untuk berdiri, mengambil wudu' dan bersolat itu adalah tertakluk pada kuasaNya. Dan petunjuk kepada setiap manusia itu adalah berbentuk jalan-jalan atau pilihan-pilihan. Mahu mengingati Allah S.W.T dengan amar makruf atau tidak dengan amar mungkar? Dan ini yang disampaikan melalui para Nabi. Amar mungkar itu sentiasa wujud kerana Iblis dan Syaitan itu akan menyesatkan seluruh keturunan Adam a.s.

Dan bagaimana untuk mencapai ke tahap ilmu atau iman ini? Satu persatu godaan dunia harus ditewaskan terlebih dahulu. Kenal pasti apa yang membezakan hakikat azali penciptaan, dengan apa yang berlaku di sekeliling anda. Kemudian aplikasikan worldview islam dimana wujudnya satu kebenaran di atas segala sesuatu membantu anda dalam hal ini. Kebenaran yang hanya perlu dimulakan dengan Kalimah Syahadah. Diikuti dengan 4 Rukun Islam yang lainnya, dan 6 Rukun Iman sebagai panduan utama. Kemudian, jelajahi dunia ini dari zaman Adam a.s sehingga ketika ini. Perbanyakkan sumber-sumber dari penulisan ulama' muktabar dan kenal pasti peranan mereka pada zamannya, kemudian bandingkan dengan ulama' serta pemikir islam zaman kini. Insyaallah dapat membantu.

Cuba fikirkan begini. SEBAGAI CONTOH. Imam Syafi'e mempunyai pengikutnya seramai 5 orang. Imam Abu Hanifah seramai 3 orang. Imam Malik 4 orang.

Saya ulangi lagi sekali, angka pengikut itu sebagai CONTOH untuk memudahkan lagi kefahaman anda.

Persamaan ulama' terdahulu dan kini saya ringkaskan sebagai perantara atau pengumpul klu-klu dan pesanan-pesanan Habibullah Muhammad S.A.W. Dan ingatlah bahawa Baginda Muhammad S.A.W itu adalah Penghulu segala manusia. Adalah tidak wajar kita menolak tuntutan Baginda untuk berpegang teguh kepada Ulama’.

MEREKA DIGELAR PEWARIS NABI KERANA DARI ZAMAN KE ZAMAN, MENGELUARKAN HUKUM DEMI HUKUM DEMI MENJAGA AGAMA ISLAM SEBAGAI PANDUAN PENGIKUT-PENGIKUT MEREKA PADA ZAMAN ITU DAN PERLU DIKUTIP SATU PERSATU OLEH GENERASI AKAN DATANG UNTUK MELENGKAPKAN PUZZLE KEIMANAN DALAM DIRI SETIAP INDIVIDU.

Pernahkah anda terfikir perjalanan sejarah bawah jagaan Ulama’ ini sama seperti proses penurunan ayat-ayat Makiyyah yang banyak mempersoalkan hukum pembentukan peribadi MUSLIM, kemudiannya ayat-ayat Madaniyyah yang banyak memperihalkan pembentukan Kerajaan Islam?

Dan ulama'-ulama' ini juga melalui proses yang sama (pengumpulan klu-klu dan pesanan Rasulullah) untuk mengeluarkan sesuatu hukum. Dan jika kita menolak hukum hakam mereka, bererti kita tidak menghormati orang-orang Soleh. Tidak seperti apa yang kita doakan dalam Tasyahud.

Asasnya ialah Baginda Muhammad S.A.W itu adalah kekasih Allah. Dan setiap yang menerima ajaran Rasulullah S.A.W tidak akan mencapai tahap yang sama seperti Baginda. Benarkah begitu? Jika ini dijadikan pegangan, bermakna, kefahaman Islam itu semakin hari semakin subjektif untuk seseorang itu menjadi seperti Baginda Muhammad S.A.W. Falsafah-falsafah ciptaan barat yang mengatakan kebenaran adalah relatif hanya akan menguatkan lagi fakta ini.

Berbanding dengan worldview Islam yang semakin lama semakin mendekatkan kita untuk berzikir MENGINGATI ALLAH dan beramal soleh KERANA ALLAH, yang merupakan antara rutin detik hidup Baginda Muhammad S.A.W.

Dan ini dapat dicapai berperingkat-peringkat jika kita mengamalkan Sunnah-Sunnah warisan Baginda jika diizinkan Allah S.W.T.

SEBAGAI CONTOH, kesemua pengikut Imam Syafie itu termasuk Imam Syafi'e sendiri tidak mendapat kesempurnaan seperti Baginda Muhammad S.A.W. Benarkah begitu? TIDAK. Kerana mereka menghasilkan “buah” yang kedua iaitu AKHLAK. Meliputi zikir-zikir MENGINGATI ALLAH dan doa-doa amalan mereka sebagai tanda semuanya dilakukan KERANA ALLAH, serta mengamalkan Sunnah-Sunnah semampu yang boleh. Sama dengan perenggan di atas bukan?

Baginda Muhammad S.A.W adalah Penghulu umat manusia. Contoh terbaik dari sekalian anak Adam a.s. Dan bagaimana orang-orang yang mengikuti jejak hidupnya, merungkaikan persoalan demi persoalan tamadunnya berpandukan sejarah hidup Baginda yang penuh dengan Zikrullah dan amal soleh itu mahu ditolak? Sebab itulah sarjana Islam berpegang teguh dengan Ulama’

Yang keduanya, “buah” sebagai pandangan, informasi, dan pengetahuan.

Lihat kembali definisi pandangan. Pandangan adalah informasi atau pengetahuan dan perlu diletakkan sebagai batu loncatan untuk melebihkan penelitian atau pengkajian. Rapatnya hubungan seseorang individu itu dengan Allah S.W.T adalah suatu nilai yang subjektif. Maka, sudah tentulah hasilnya subjektif. Subjektif kerana kefahaman setiap manusia di muka bumi ini tidak sehebat Muhammad S.A.W. Kecuali orang-orang yang hampir dengan zikir mengingatiNya. Dan sering beramal soleh keranaNya. Bererti, KITA SEMAKIN MENGHAMPIRI AKHLAK RASULULLAH S.A.W.

Minta maaf kerana seakan-akan mengulang idea yang sama. Dengan izinNya, semoga dapat kita melihat kebergantungan amalan itu dengan sejumlah iman yang tidak dapat diwakili oleh nombor. Pegang kata kunci ini.

Yang saya maksudkan dengan iman sebagai informasi, pandangan dan pengetahuan adalah berada dalam konsep yang ketiga untuk memahami Islam iaitu AMAL. Jika anda mendalami protokol Mind Control jajaan musuh-musuh Islam. Anda akan sedar peri pentingnya diri kita dipagari dengan segala ilmu tinggalan para Ulama’. Zikir-zikir dan amalan-amalan soleh. Lihat, di sini saya meletakkan ILMU para Ulama’. Kerana mereka berakhlak soleh, dan mereka rapat dengan Pencipta mereka, yang juga Pencipta diri kita Allah S.W.T . Ini adalah “buah” yang pertama.

Dan “buah” yang kedua adalah kita melihat warisan para Ulama’ sebagai pandangan, informasi, atau pengetahuan. Bermakna, kita juga mencari kebenaran itu. Bezanya cuma sekarang ianya tertulis di atas kertas, dan terpapar di skrin komputer. Pada zaman dahulu, ianya tercatat di atas pelepah-pelepah kelapa dan lukisan-lukisan pada dinding.

Masalah ekstremis Al-Quran dan Hadith sehingga menolak hukum-hukum para Ulama Mu’tabar dan menolak fahaman bermazhab adalah kerana tidak memahami cabang-cabang ini. Sekaligus, mereka tidak mahu mengkaji perjalanan sejarah tokoh-tokoh Imam ini tentang bagaimana peritnya hidup mereka mencari, mengembara, berdiskusi dan berdebat dengan tokoh-tokoh sezamannya dengan alat komunikasi yang serba daif. Sedangkan apa yang dilalui mereka sama dengan apa yang kita lalui sekarang. Menggali, mencari dan mendaki puncak kebenaran. Dan penciptaan alat komunikasi sememangnya lebih memudahkan proses pencarian ini. Ini antara sebab mengapa sesetengah Ulama’ zaman kini menerima teknologi semata-mata sebagai medium berkomunikasi.

Anda sudah nampak peranan Ulama dengan lebih jelas? Jika dahulu mereka banyak mengeluarkan hukum-hakam dalam Islam adalah untuk mengawal generasi mereka dan generasi akan datang dari segi keperibadian seorang Muslim itu. Dan ulama’ zaman sekarang hadir dalam dua keadaan SECARA BERPERINGKAT. Bukan perpecahan. Maka wujudlah golongan Fundamentalis yang menolak teknologi komunikasi dan Modenis. Dan kedua golongan ini harus bekerjasama kerana ianya saling berkait. Tetapi MESTI DIDASARI dengan pengetahuan sejarah dan pengetahuan lengkap tentang perkara USUL dan FURU’ di dalam Al-Qur’an.

Saya memikirkan perjalanan sejarah umat manusia ini sama seperti perjalanan sejarah yang dilalui setiap individu. Iaitu menentang godaan syaitan dan iblis yang merajai nafsu manusia. Musuh di dalam selimut itu adalah hawa nafsu.

Contoh yang paling jelas adalah apabila kita melihat perpecahan terbesar umat Islam antara Ahli Sunnah Wal Jamaah dan puak Syiah. Ianya berasaskan satu sebab. Iaitu FITNAH. Dan ia berbalik kepada “buah” yang kedua iaitu AKHLAK. Dan apabila kita berada pada PERANAN yang sama dengan Ulama’ terdahulu (mencari kebenaran), adakah wajar kita membiarkan fitnah itu semakin berleluasa dalam masyarakat dan diri kita sendiri? TIDAK!

Dan apabila fitnah itu disebabkan hasutan-hasutan jahat iblis dan syaitan, tidakkah anda terfikir bahawa terdapat satu peperangan yang lebih besar lagi? Semua umat manusia sebenarnya bertarung dengan syaitan dan iblis dalam menegakkan kebenaran? Atau pertarungan Penghulu umat Manusia, Baginda Muhammad S.A.W dengan Azazil?. Maka, yang mana satu pilihan anda? Penghulu Manusia atau sebaliknya, Azazil Laknatullah? Na’uzubillahi Min Zaalik jika anda tidak mampu menjawapnya.

Sesuatu yang mistik bukan? Wallahualam.

Dan sekali lagi, kebergantungan kita kepada zikir-zikir mengingati Allah S.W.T dan beramal soleh hanya kerana Allah S.W.T, memainkan peranannya disini di samping pengembaraan mencari kebenaran. Kita tidak akan mendapat Jalan yang Lurus andai kita tidak meminta dariNya. Kita akan sentiasa ragu-ragu jika masih menghargai Dunia adalah terpisah dari Akhirat. Dunia adalah dugaan, dan medan sebenar mengenali Sang Pencipta Allah S.W.T. Setiap tindakan kita, pergerakan kita, pemikiran kita di atur oleh satu Kuasa. Dan Kuasa itu berhak memberi peringatan orang-orang yang rajin mengingatiNya.

Apa yang harus dilakukan sekarang adalah menyedari yang mana satu kehendak akal, dan yang mana satu kehendak nafsu. Dan kedua-duanya dikawal dari komponen yang dinamakan HATI.

Kita himpunkan kesemua kata kuncinya disini.

1. Baginda Muhammad S.A.W adalah Penghulu Umat Manusia yang dilengkapi dengan pakej yang lengkap sebagai pemimpin. Iaitu, fikrah berfikir yang kuat (ini kerana Nabi Muhammad S.A.W sentiasa memikirkan kejadian alam ini bersendirian di Gua Hira’ sehingga Jibril datang sebagai perantara yang membawa pesanan). Dalam masa yang sama, latarbelakang Baginda yang Ummi tetapi kaya dengan perniagaan qabilah-qabilahnya adalah sebagai platform untuk Baginda memimpin manusia. Dan hasilnya, Baginda menundukkan syaitan dan iblis itu dengan ayat-ayat Al-Quran, dengan akhlak yang suci, dengan menggadaikan harta benda demi Islam (Juga membawa maksud menyelamatkan umat manusia dari godaan iblis dan syaitan.)

2. Ulama’ muktabar itu lebih dekat kehidupannya dengan Rasulullah S.A.W. Dan pendapat-pendapat mereka lebih meyakinkan jika dilihat secara geneologi. Mereka juga mencari, mengembara, berdebat dan berdiskusi sebelum membahaskan sesuatu hukum. Kita hidup di zaman lambakan informasi dan pengetahuan ketika ini. Ditambah pula dengan norma-norma masyarakat yang semakin memandang sepi amalan Zikrullah dan pengamalan cara hidup Baginda Muhammad S.A.W, Penghulu umat manusia untuk melawan Azazil yang enggan tunduk kepada Adam a.s suatu ketika dahulu.

Atau dipendekkan cerita, setiap manusia di muka bumi ini mencari kebenaran, yang mengelak dari fitnah terus-terusan berlaku sepanjang hidup mereka. Nabi-Nabi sememangnya dikurniakan pelbagai mukjizat adalah sebagai pesuruh Allah S.W.T dan perutusan Jibril a.s dan perutusan-perutusan kemudiannya menghiasi detik waktu hidup mereka dengan mengingati Allah S.W.T dan mengembara, serta berfikir kerana Allah S.W.T.

Yang menjadi mistiknya adalah, Nabi-nabi sebelum Baginda Muhammad S.A.W sudah memberitahu kedatangan Baginda dalam pentas sejarah. Berkenalanlah dengan arwah Ahmad Deedat yang berjaya mengesahkan terdapat nama Baginda Muhammad S.A.W dalam Bible dan juga Talmud.

Teruskan berfikir.

Sekarang, kita cantumkan kesemua puzzle di atas untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas atas persoalan yang dikemukakan oleh saudara Fauxy Xin itu tadi.

“pertama...
saya mempunyai ramai sahabat yang mahir dalam bidang ILMU...
lebih2 lagi dalam bidang ILMU agama...
ironinya, KESALAHAN MAHU SEKALI KESILAPAN YANG MELAMPAUI BATASAN AGAMA sentiasa diamalkan...
persoalannya kini, bagaimana perkara sebegini boleh berlaku...?
adakah situasinya sama seperti analogi POHON YANG LEBAT tetapi tidak BERBUAH...”

Cuba kita gantikan ilmu, persepsi dan pandangan dalam frasa di atas dengan penjelasan saya di atas.

“Pertama…
Saya mempunyai ramai sahabat yang mahir dalam bidang PENGETAHUAN/PERSEPSI/PENDAPAT.
Lebih lebih lagi dalam bidang PENGETAHUAN/PERSEPSI/PENDAPAT agama.
Ironinya, AKHLAK YANG BURUK YANG MELAMPAUI BATASAN AGAMA sentiasa diamalkan.
Persoalannya kini, bagaimana perkara sebegini boleh berlaku”
Adakah situasinya sama seperti analogi PENGETAHUAN yang lebat tetapi tidak BERILMU/BERIMAN/BERAKHLAK SOLEH?”

Bagaimana dengan persoalan kedua?

“kedua...
bagaimana pula dengan segelintir manusia termasuk sama sekali diri saya sendiri...
yang susah menerima ILMU jauh sekali MENGAMALKANNYA...?
kerana saya percaya terdapat sebahagian daripada golongan kita yang mempunyai ILMU serta rajin MENGAMALKANNYA...
tetapi mengapa tidak bagi saya...?”

Gunakan teknik yang sama.

"kedua...
bagaimana pula dengan segelintir manusia termasuk sama sekali diri saya sendiri...
yang susah menerima PENGETAHUAN/INFORMASI/PANDANGAN jauh sekali MENGAMALKANNYA/BERILMU/BERIMAN...?
kerana saya percaya terdapat sebahagian daripada golongan kita yang mempunyai PENGETAHUAN/INFORMASI/PANDANGAN serta rajin MENGAMALKANNYA/BERZIKIR DAN BERAMAL SOLEH...
tetapi mengapa tidak bagi saya...?"

Kekeliruan itu wujud kerana ilmu itu diletakkan di awal frasa. Sedangkan menurut epistemologi Islam ilmu itu hadir dalam dua jenis, Al-Hushuli, dan Al-Hudhuri. Al-Hushuli sarat dengan logik dan penemuan empirik. Al-Hudhuri pula adalah kehadiran Allah S.W.T dalam diri setiap individu.

Rangkuman keseluruhannya, Al-Hushuli itu adalah pengembaraan manusia terdahulu termasuklah para Nabi kerana sepanjang hayat mereka juga sarat berhadapan dengan logik. Mukjizat lahir sebagai sesuatu yang luar biasa adalah untuk melarikan pemikiran manusia di zaman setiap Nabi itu dari fahaman logik semata-mata.

Kemudian Al-hudhuri adalah peringkat Nabi-nabi ini mendekatkan diri mereka kepada Allah S.W.T. Dan mereka terpilih menjadi Nabi kerana berdamping rapat dengan Penciptanya. Disebabkan ketiadaan lambakan teknologi yang sarat dengan logiklah kemampuan Al-Hudhuri mereka sangat kuat ketika itu.

Tetapi hakikatnya, kedua-duanya masih dikuasai oleh Allah S.W.T. Kerana Dia, adalah Raja kepada Alam Semesta. Dan pengembaraan setiap Nabi dan RasulNya dimuka bumi ini masih di bawah kekuasaan Allah S.W.T kerana Dia berhak memberikan ilmuNya kepada orang-orang yang dipilihNya untuk memimpin umat manusia.

Umat manusia bermula dari Adam a.s hingga ke Hari Kiamat.

Saya memperkuatkan kembali hujah saya sperti berikut.

1. Saya memikirkan perjalanan sejarah umat manusia ini sama seperti perjalanan sejarah yang dilalui setiap individu. Iaitu menentang godaan syaitan dan iblis yang merajai nafsu manusia. Musuh di dalam selimut itu adalah hawa nafsu.

2. Nabi sentiasa berfikir akan kebesaran Allah S.W.T dan dizahirkan dengan akhlak berbentuk amalan soleh sperti Zikrullah, dan Amar Makruf,Nahi Mungkar.Mukjizat, kuasa Allah S.W.T adalah semata-mata mahu melarikan fahaman berlandaskan logik masyarakat yang dipimpin para Nabi.

3. Ulama’ adalah pewaris nabi dari segi akhlak amalan soleh demi menjaga pesanan Baginda Rasulullah S.A.W demi umatnya sehingga ke hari kiamat. Kebijaksanaan para Ulama’ akan dapat dinilai jika anda mengaplikasikan apa yang dicari oleh para Nabi dan Ulama’ Muktabar dalam kehidupan seharian anda. Apa yang dicari itu ialah kebesaran Allah S.W.T.

4. Epistemologi Islam al-Hushuli mewakili tangkisan terhadap fahaman logik dan berfikir sebijak-bijaknya dengan berpegang kepada kenyataan ini. “SETIAP MATERIAL DICIPTA OLEH MANUSIA YANG DICIPTA OLEH ALLAH S.W.T. DAN ALLAH S.W.T AKAN MENGURNIAKAN ILMUNYA ITU JIKA KITA SEDAR BAHAWA SESUNGGUHNYA ALLAH S.W.T TIDAK MENYERUPAI SESIAPA DAN APAPUN DIDUNIA INI. LALU KITA BERTAQWA KEPADA YANG EMPUNYA SEMESTA INI ALLAH S.W.T. DAN MEMPERCAYAI BAHAWA AL-QURAN DAN SUNNATULLAH ITU ADALAH SUMBER SEGALA ILMU”

Untuk al-Hudhuri pula, pegang pada ungkapan ini, “SUBHAANALLAH, WALHAMDULILLAH, WA LAA ILA HA ILALLAH, ALLAHUAKBAR.” Dan sifat amar makruf, nahi mungkar.

5. Yang terakhir adalah keagungan Baginda Muhammad S.A.W dan kebijaksanaan beliau menangkis segala godaan jahat syaitan dan iblis dalam dirinya sebelum menjadi Rasul. Apabila Jibril menyampaikan wahyu daripadaNya, kebijaksanaan Habibullah ini memperingatkan umatnya dengan mencerminkan akhlak yang mulia, dan Zikrullah yang tidak lekang di mulut Baginda.

Kata kunci bagi semua persoalan yang saya rungkaikan di atas adalah “IF U KNOW HOW THE SYSTEMS IS CREATED, IT’S A GATE FOR YOU TO ACHIEVE TRUTH. INSYAALLAH”

Assalamualaikum.

Tiada ulasan: