Rabu, April 20, 2011

Participle

Beberapa tahun ini gua letih belajar Bahasa Inggeris.

Tapi yang sebenarnya, gua belajar lebih sikit benda alah ni sebab gua sedang kembali aktif bermain catur. Gua dah tibai robot Windows 7 ni dalam purata lebih kurang 50% daripada jumlah keseluruhan 9 pertarungan! Peringkat 2 la tapinya. Cuma dalam permainan gua, gua cukup tak reti kalau Permaisuri duduk dekat-dekat Raja. Raja jadi malu-malu yang macam celaka pula nak bagi arahan pada bala tentera yang lain. Tak ke kama namanya tu?

Buntu sial. Lebih kurang macam lutut lu orang menggeletar bila buat pembentangan kerja kursus Sejarah Peradaban Dunia depan pakar-pakar sosiologi, antropologi dan logi-logi yang lainnya.

Kejap-kejap karang komunis betul. Lepas tu pula demokratik kata dia betul. Suka gua je kata yang mana betul, yang mana salah dak? Nak buat macam mana, keputusan gua pun lebih kurang 50% je sekarang ni.

Sebab tu, gua ingat sekarang ni gua nak kena belajar lebih sikit tentang apa itu Participle.

Lepas gua belajar Participle, baru la pergerakan catur gua menepati waktu dan tempatnya. Itu kalau gua nak jadi Raja laaa.

Raja bukan kisah sangat bila anak buah dia melompat tak tentu arah. Yang penting dia selamat. Tak ke bangsat namanya tu?

Okay, okay, gua nak masuk dalam papan ni. Tapi gua tak nak lu orang ganti tempat gua kat luar papan catur ni nanti. Gua risau kalau tiba-tiba nanti ada orang tujukan lagu Master of Puppets pada lu orang.

Dan disebalik segalanya-galanya, gua berbisik sendiri ketika qiam. Bisikan yang makin lama makin jelas dan menjerit-jerit yang meremangkan bulu roma gua ketika itu.

Mereka jerit apa?

HERMENEUTIKA!
HERMENEUTIKA!!
HERMENEUTIKA!!!
HERMENEUTIKA!!!!
HERMENEUTIKA!!!!!

Gua letih dan gua perlukan tidur.

Tiada ulasan: