Ahad, April 10, 2011

Strategic Pening

1. Dulu, gua fikir gua "fast learner".

Bila gua fikir gua "fast learner", adrenalin macam celaka dia punya pegi. Sampaikan nak sembang politik pun gua rasa gua tak ada masa. Dan lepas beberapa lama, gua rasa bodoh sebab tak mahu baca suratkhabar, tak mahu tonton berita.

Gua jadi sombong, gua jadi malas berkata-kata. Gua tidur ikut kitaran hari, dan gua boleh sampai tahap tak kenang budi.

Entah macam mana nak balas budi kerajaan, gua tak pasti. Atau kerajaan yang sebenarnya berada di pihak gua yang kadang-kadang kapitalis amat cara kerjanya. Lalu gua sedar, gua perlukan teknik para sosialis.


2. Tapi sekarang, gua rasa gua "past learner".

Sekarang, bila gua rasa gua "past learner", meriah amat sembang cakapnya. Pung pang pung pang asap rokok tak tentu hala ke mana pergi. Sosialis apa macam gini? Kemajuan apa yang mahu gua kecapi? Api? Teknologi apa yang gua nak kongsi? Hidung Tinggi!

Gua duduk kejap, makan pisang banyak-banyak. Lepas makan roti, gua tegakkan bahu dan mengarang entri ini.

Roti 60 sen yang gua beli semalam, tak habis lagi gua makan. Rokok daun dah berpusu- pusu masuk dalam tenggorok dada. Vitamin C? Ah, gua tak mahu jadi macam dulu lagi. Dulu yang gua rasa gua bijak sangat yang hanya sekadar pada teori.

Jadi, sekarang, gua "pace learner". Masalah utama gua adalah melaksanakan apa yang hati gua kata. Adrenalin macam celaka pun tak berguna kalau otot dan tulang tak sekental mana. Tak seimbang jasmani dan jiwanya.


Al-Ghazali.
Tolong...! Bantu gua...!
Gua perlukan penulisan-penulisan lu.

"Julia Cameron juga mungkin boleh membantu," kata Argie Bandoy.

"Tiada modal, berani pakai!" kata Haji Abdul Malik.

Tiada ulasan: