Sabtu, Disember 26, 2009

Perihal Maksum dan Situasi Menang-Menang

Gua terfikir sesuatu. Ramai individu sering bermuhasabah diri. Ini suatu perkara yang amat digalakkan. Mereka juga sering mengatakan jika kita ingin menegur seseorang itu, jenguk-jenguklah diri terlebih dahulu di depan cermin. Hukum politik juga meletakkan definisi politik itu sebagai persepsi.

Gua pernah juga buat perkara bodoh ni. Dan ternyata, memang bodoh.

Bodohnya kerana apa? Kerana ia hanya akan membantutkan proses untuk gua bertindak dan perkara yang sama juga dihadapi oleh ahli-ahli politik.

Gua rasa macam ni. Adalah wajar bagi kita, manusia, mempunyai fitrah melakukan kesilapan dalam mencari kebenaran. Tidak sesekali merasakan diri kita adalah sempurna semasa menegur kesilapan orang lain adalah muhasabah diri yang terbaik. Bersedia ditegur untuk mempertingkatkan keindahan peribadi juga termasuk dalam proses muhasabah diri.

Untuk membetulkan situasi masyarakat yang semakin mengharukan, terutamanya di kalangan mereka yang sebaya dengan gua, berfikirlah setiap detik. Positif lah setiap detik. Jangan sesekali melihat sesuatu teguran itu sebagai sesuatu yang bertentangan dengan kita Anggaplah kefahaman kita tentang sesuatu perkara terlalu sedikit berbanding teguran yang diterima dari seluruh alam semesta ini.

Gua faham nilai ini amat subjektif. Berbeza bagi setiap individu itu untuk mentakrifkan kesopanan dan kesusilaan individu lain dalam melaksanakan teguran. Ketepikan dahulu cara teguran mereka. Tokoh Islam itu sendiri melahirkan pelbagai individu. Dari sekeras-keras Umar al-Khattab, hingga sesopan-sopan Rasulullah S.A.W.

Ada segelintir mereka, mengambil masa terlalu lama untuk bermuhasabah. Sekaligus melahirkan perasaan takut, atau kebiasaan membiarkan sesuatu yang silap itu, terus silap. Mereka fikir, mereka akan sempurna suatu hari nanti. Mereka tidak pernah terfikir bahawa sehingga ke liang lahad mereka wajib menuntut ilmu. Mereka gagal melihat teguran itu sebagai satu proses mencari ilmu.

Situasi yang boleh menerangkan apa yang gua katakan ini, boleh dilihat pada dialog dibawah:

Gua : Awak, pakailah tudung. Kan aurat tu.

Bakal Awek Gua : Awak nak tegur saya? Awak keluar sampai pukul 3 pagi? Baik sangat ke?

Nilai teguran untuk sesuatu perkara itu boleh diperdebatkan. Ini namanya proses meningkatkan kefahaman. Dalam dialog diatas, bakal awek gua tak boleh terima teguran gua tentang tudung. Sebaliknya, membuat counter-attack dengan memainkan isu balik lewat di malam hari.

Wajib,Sunat,Harus,Makruh,Haram.

Letakkan lah sesuatu pada tempatnya. Jika isu itu berada pada laras yang sama, berhujahlah dengan bijaksana. Bergurulah pada yang lebih berilmu.

Gua mesti betulkan kesilapan gua. Dan bakal awek gua pun kena lakukan perkara yang sama.

Bezanya disini, TAK PERLULAH MENUNGGU KESEMPURNAAN ITU HADIR. Jika kita ada ilmu dan tidak melakukan kesilapan yang sama dengan orang yang ditegur, bertindaklah. Jika kita melakukan kesilapan dan daif tentang sesuatu perkara, bersedialah untuk menerima teguran.

Dan proses itu berterusan sampai kita mati.

Senyum sahajalah bila orang menegur peribadi kita yang sememangya tidak akan sempurna sampai bila-bila. Berusahalah untuk memperbaiki diri dengan menerima teguran orang lain. Jika mereka masih berdegil, fotostatkan entri ini untuk mereka. Ha Ha Ha.

Dan jangan dilupa. Doa itu adalah senjata utama bagi setiap Mukmin.

Hakikatnya, gua belum terfikir untuk ada awek.

Tiada ulasan: