Ahad, Ogos 01, 2010

Belikat

Gua duduk senyap-senyap pada pinggir satu sudut berhiaskan kotak besar berlabel "tabung" dengan pembaris lebar berwarna hitam di bahagian atasnya.

Turut ada, beberapa botol minyak wangi siap serta arahan supaya tidak dibawa pulang oleh si pemakai yang berhajat mewangikan tubuh yang mungkin bercucur keringat sedari pagi. Orang-orang kerja tempat sejuk, jarang-jarang gua lihat ada di sini. Sebab tak ramai yang gebu-gebu dalam barisan yang tersusun.

Mungkin perut mereka sudah buncit dan tembolok kenyang tanpa oksigen yang mampu menjernihkan hati.

Waktu duduk-duduk itulah, datang seseorang. Agak lebih muda dari gua jika sudut perlakuan dan susuk tubuhnya dijadikan penilai. Nampak tenang tanpa kegusaran sebagai yang gua alami hari-hari. Kalau tak silap, dekat luar tadi dia parking motor sebelah-sebelah dengan motor gua.

Sembang beberapa ketika, dia dipanggil ke hadapan. Tekun dia mendengar nasihat penghulu barisan perjuangan di rumah suci ini. Dalam hati gua terdetik, pasti ada sesuatu yang diamanahkan sewaktu itu pada rakan baru gua sebentar tadi. Gua cemburu tak tentu hala.

Gua?

Silap langkah kerana asyik memikirkan kesilapan-kesilapan peribadi yang cuba diubah sekelip mata tanpa taktik dan strategi yang berkesan.

Orang yang bingung dalam menyingkap masalah
hanya akan menyia-nyiakan umurnya
Selalu bingung, tidak pernah mencapai kejayaannya
dan sentiasa nampak bodoh!

Jika engkau berpendapat, maka tetapkanlah!
Sebab banyak pendapat yang rosak
kerana ragu-ragu dalam memutuskan.

Gerard Bernard Shaw berkata:

"Rahsia ketidakbahagiaan itu terletak dalam kesempatan yang diberikan kepada anda untuk berfikir dengan leluasa, apakah anda berada dalam keadaan bahagia atau tidak. Oleh sebab itu, jangan terlalu banyak berfikir tentang hal itu. Sebaliknya terus bekerja, kerana saat itu darah akan mulai mengalir dan otak mulai berfikir lagi. Kehidupan yang baru akan melenyapkan fikiran-fikiran itu dari otak anda."

Kemudian, kembali kami menyambung perbualan tentang permasalahan jalur pemikiran yang terbaik untuk gua setelah kebanyakannya terbatal dek akademia-akademia yang bijak berhujah.

Sungguh, ingin benar rasanya belikat gua di urut-urut setiap kali melapor diri kepadaNya.

Tiada ulasan: