Sabtu, Ogos 07, 2010

Yang Remeh Temeh

Lebih kurang pukul 8 pagi tadi baru gua ada rasa sedap nak baring-baring lelapkan mata. Waktu tu, gua macam nak belasah buku-buku yang ada dalam bilik gua. Satu-satu buat gua pening. Semua buat gua serabut tak tentu hala dan tak boleh tidur yang rasa macam celaka.

Gua turun bilik bawah, jumpa satu poster ciptaan rakan. Disebabkan nafsu gua nak tulis datang melampau-lampau waktu ini, gambar poster tu nanti gua updet lain kali.

Tapi gambar macam ada masalah sikit. Gua tak tahu apa jadah "yingyang" dan entah apa-apa lagi falsafah yang kawan gua ceritakan dari kerja dia yang itu. Yang gua tahu, gua kena reject, sebab yang itu bukan dari asas agama gua. Yang ini, Al-Attas ajar.

Gua rasa, memang wujud agaknya perkara itu dalam diri setiap manusia. Masalahnya, kenapa gua rasa bersalah dan bertukar-tukar pula? Kejap-kejap salah dan kejap-kejap betul? Gua perlu lari dari masa, barangkali. Berpesan-pesan mungkin jalan terbaik.

Mungkin juga yang betul itu memerlukan tindakan yang salah. Dan yang salah itu, memerlukan pula tindakan yang betul.

Gua pening. Nyala rokok, dan tak jadi tidur lagi.

Yang gua keras kepalakan ini, sebenarnya, gua mahukan kedua-duanya betul. Ilmu belum cukup di dada, sudah pandai nak fikir-fikir sampai ke situ. Kan dah rasa macam tak pijak bumi?Rasa macam nak berhenti belajar pun ada jugak. Gua duduk diam-diam bawah jambatan secara solo pun ada baiknya.

Lebih dominannya, gua rasa gua silap pakai cermin, mata.

Dalam dua ke tiga hari belakangan ini, cermin, mata gua tak tahu hilang ke mana. Sejauh yang gua faham, dan apa yg Haji Abdul Malik pernah ajar gua melalui internet dulu, dia kata cermin mesti mau bersih, baru mata boleh tengok apa ada di depan. Habuk mesti mau licin, baru mata dapat kenal, siapa hamba, siapa Tuhan. Yang bagi bersih cermin itu, tidak akan mampu kamu lakukan seorang.

Kalau lu orang rajin, baca balik entri gua tajuk "Tetamu"

Masalahnya lebih kurang begitu la, bila gua keluar rumah, satu persatu gua perlu tepis. Entah apa yang gua tepis pun, gua tak berapa pasti. Susah sangat gua nak gambarkan dengan kata-kata. Keh3.

Gua ringkaskan macam ini sajalah.

"Hoi perempuan-perempuan pembawa fitnah! Kau tunggu balasanNya!"

"Hoi lelaki-lelaki bernafsukan syaitan! Kau tunggu balasanNya!"

"Hoi warga-warga manusia mata duitan! Kau tunggu balasanNya!"

"Hoi pendakwah-pendakwah kosmopolitan! Kau tunggu jawapanNya!"

Sekian.

p/s : Kepala otak gua tengah berdendang-dendang lagu Pak Pandir; Yang Remeh Temeh.

Tiada ulasan: