Rabu, Ogos 04, 2010

Transformasi si Robot

Anak muda yang mengakui dirinya sebagai anak muda, harus tahu benar mengenai perkara ini. Transformasi pendidikan yang dicanang-canang seantero media bertujuan keras berpesan-pesan agar anak muda tidak lagi hanyut dalam budaya hidup yang melayukan jatidiri susuk segar yang bakal mewarisi perjuangan membangunkan agama, bangsa dan negara. Bertanggungjawablah kamu wahai anak muda! Fikir, dan jelajahilah bumi bertuah yang bakal kamu pimpin suatu hari nanti.

Dengar sini. Pertamanya, kamu harus akrab benar dengan buku. Bila saya memikirkan tentang statistik terbaru di mana hanya 2 mukasurat sahaja yang di baca seluruh rakyat Malaysia dalam tempoh satu tahun, terdetik dalam hati agar anak muda, terutama mahasiswa tidak termasuk dalam golongan yang ini. Tidak usah kamu bergebang atau bersurah dengan rakan-rakan kamu tentang nasib anak bangsa dan negara yang ingin kamu pelihara andai penyakit yang ini, tidak kamu rawat terlebih dahulu.

Dalam pengalaman saya, ada pujangga berkata, membaca, bukan hanya pada buku. Mata juga ada pembacaannya, begitu juga telinga. Tapi asasnya masih satu; ilmu. Cintakan ilmu, kelak kamu tahu penyakit apa yang melanda masyarakat sekeliling susuk tubuh kamu. Jika sebut tentang perpaduan Satu Malaysia, seharusnya anda sudah mampu membayangkan perjuangan Bung Karno dalam membina negara bangsa Indonesia suatu ketika dahulu.

Aiseh...

3 perenggan je gua disuruh menulis. Gua dah kena hantar pula tugasan mengarut ini.

Tiada ulasan: