Rabu, Mac 10, 2010

Penjelajahan

Kisah kami bermulanya begini.

Semuanya semata-mata kerana mencari seseorang. Jiran dan rakan kami, tapi pangkat sudah brader-brader. Skinhead ganas yang dulunya bergayut dekat pondok telefon depan rumah gua sambil main gitar lagu Di Alam Fana Cintamu dipercayai telah menghilangkan diri sebaik sahaja menamatkan alam persekolahan.

"Wayar pondok telefon, lu selisihkan dengan wayar telefon mana-mana rumah, kemudian lu sambungkan dengan set gagang dan ibu telefon yang dicabut dari rumah lu tu sekali dengan soket. Ini akan menghasilkan panggilan percuma ke seluruh dunia." Lebih kurang begitulah pesannya sebelum dia pergi meninggalkan kampung halaman. Gua hanya ternganga memikirkan kebarangkalian untuk gua melaksanakan tugas itu satu hari nanti.

Berita itu semakin menggemparkan. Warga kampung baya-baya gua agak kucar-kacir untuk beberapa waktu kerana dia belum mewariskan lagi kebolehannya mengubahsuai telefon awam yang kami guna ramai-ramai secara terperinci. Maka gua dan Wan ditugaskan untuk menjejakinya dengan kadar segera untuk meneruskan aktiviti malam kami semua.

Ura-ura ada mengatakan dia berada di Melaka. Mak gua dapat khabar berita sedemikian semasa membeli kelapa di rumah Wak Salimin.

* * *

Setelah beberapa malam merancang program penjelajahan kota Melaka pada usia tingkatan dua, gua dengan Wan nekad. Kampung halaman akan kami tinggalkan buat sementara waktu. Sijil-sijil palsu menyertai kursus anjuran Pejabat Pendidikan Negeri sudah siap direka hasil kerja palsu tangan rakan kami dari pihak lain. Surat kebenaran ibu bapa dari pihak sekolah juga kami dah fotostat cantik-cantik semasa perwakilan kami untuk sekolah dalam aktiviti yang lepas-lepas. Kelihatannya penuh visi dan misi.

Untuk program yang ini, kalau ada mana-mana pihak ibu bapa yang ragu-ragu, baru mengaku. Itu janji kami. Biasanya mereka tandatangan saja tanpa banyak cerita.

Baju dan seluar kami dah runding awal - awal tentang macam mana nak nampak real untuk Kursus Motivasi Remaja Peringkat Negeri Johor. Separuh dari baju gua dan Wan kami gabungkan menjadi satu beg dan selebihnya ditinggalkan di kaunter simpanan beg stesen bas Kluang.

Dan malam itu, sejarah pengembaraan luar kampung kami yang pertama tanpa sesiapa disisi bermula. Kedinginan angin malam menghanyutkan kami dalam perjalanan yang tak pasti ini. Yakin benar pada mulanya untuk kami menemui sahabat yang hilang.

* * *

Sunyi.

Hampir pukul 1 pagi, kami tiba di Melaka. Pemandangan pertama yang dinikmati merupakan pondan jalanan sekitar Plaza Hang Tuah berdekatan stesen bas lama Bandaraya Bersejarah. Gua istighfar banyak-banyak dalam hati. Wan kelihatan gagah meneruskan langkahnya penuh misi. Mungkin kerana darah polis bapanya menjadikan dia sedemikian berani.

"Macam gini. Kita lepak dulu cari warung mana-mana dekat-dekat sini," Kata Wan.

"Gua fikir elok juga tu," balas gua menggigil kesejukan.

Sayup-sayup kedengaran suara orang bertengkar tatkala kami minum-minum di warung berdekatan sebuah bangunan berwarna kuning. Gua lupa pula namanya. Cuma ada beberapa orang pelanggan sekitar 4 ke 5 orang. Mereka biasa-biasa saja gua tengok macam tiada apa-apa berlaku. Tapi gua dan Wan masih tercari-cari suara yang mencaci hamun satu sama lain. Kasar sangat bunyinya kalau nak dibandingkan dengan gurau senda kami di kampung halaman bersama rakan-rakan waktu ponteng sekolah dalam kebun getah.

Nyatanya, suara itu sekejap-sekejap keras, dan berirama di hujungnya. Gua putuskan dalam hati, ini mesti pondan yang gua nampak tadi tengah maki orang lalu lalang yang memandang sinis. Kalau tidak, takkan orang-orang dekat warung ni boleh duduk rilek-rilek sambil goyang kaki?

Wan meneruskan aktiviti menghirup air kopi. Sudah tiada riak kecurigaan pada suara yang didengari tadi. Gua tahu, dia memang boleh baca gua punya hati.

"Ok, kita nak mula macam mana ni?" tanya gua.

"Gua rasa dia ada dekat-dekat sini." getus pita suara Wan.

"Gua tak rasa pun?"

"Macam mana lu nak tau? Orang ajak belajar agama, lu lari pergi sekolah kat bandar. Siapa suruh?" perli Wan.

"Kira sekarang lu punye firasat dah kuat gila babi la ni?" balas gua.

"Keh keh keh. Gua tipu je. Berangan juga nak ada power macam tu."

Cilakak.

Sebetulnya, kami memang tak tahu bagaimana mahu memulakan pencarian. Keinginan untuk menjelajah mendahului tuntutan rakan-rakan untuk mencari sang pelarian.

Selesai minum. Kami meneruskan perjalanan sambil hati gua bersiul-siul lagu kegemaran sahabat yang hilang, Di Alam Fana Cintamu. Silap tak bawa gitar saja masa tu. Kalau tidak, mesti nampak macam Ramli Sarip. Duduk-duduk kami di pinggir jalan berlantaikan batu-batu indah menarik perhatian beberapa manusia lalu lalangg. Sembang-sembang kami tentang sekolah masing-masing terus-terusan menjimatkan tempoh masa pencarian.

"Kita lepak sini 2 ke 3 hari, kalau tak jumpa kita balik." Kata gua.

"Gua setuju. Lu ade duit?" tanya Wan.

"Gua ade RM 25. Lu?"

"Gua ade RM 30. Tak cukup pinjaman kita ni"

Sesi perbualan seterusnya lebih kepada wayar-wayar yang dipesan oleh sahabat yang hilang.

Wan kata, "perlu satu satunya diperhitungkan kembali. Luruskan satu demi satu wayar itu. Pastikan wayar-wayar itu tidak bercantum antara satu sama lain. Kemudian, periksa setiap wayar-wayar tu. Baru boleh dapat panggilan percuma ke serata dunia. Sampai sini je gua boleh ajar lu. Esok- esok lu belajarlah dengan orang lain pula."

Kami terlelap akhirnya. Dan gua bermimpi...

Ahh....jadi cerita dongeng pula...

Keesokan paginya, pengembaraan diteruskan. Bibir masih terus lagi bersiul-siul mendendangkan irama yang sama sejak semalam. Tiba-tiba gua tersentak. Gua nampak dia. Dia yang pernah menyentap jantung hati gua sewaktu darjah 6 dahulu. Norasyikin namanya.

Ahh....jadi cerita cinta pula...


bersambung...

Tiada ulasan: