Selasa, September 01, 2009

Retorik Kemerdekaan

Kemerdekaan itu bukan kebebasan. Sudah ku bilang berkali-kali. Tiada yang hak, tiada yang memiliki. Usah dinafikan isi perutusan. Islam itu agama tuhan. Tuhan pemilik tuhan yang hak. Hanya retorik ciptaan sang musuh si Kristian dan Yahudi. Apa guna diperingati? Andai yakin pesanan nabi, agama itu dijaga rapi. Ditabur budi, bukan berjudi. Ditabur bakti, bukan todi.

Usah kau fikir generasi depan mampu bergerak dengan asas yang sebegitu rapuh. Andai kau beribadat seperti kau akan mati esok hari, tidak akan kau bekerja seperti hidup seribu tahun lagi. Kerana Maha Pengasih masih memberi peluang, maka dipesan berpeganglah pada Al-Quran. Peluang yang datang bergolek berkali-kali. Peluang yang datang mengejar berlari-lari. Andai kau daif memilih peluang, maka syurgalah tempatmu. Andai kau bongkak mencuri peluang, maka neraka jahanamlah temanmu.

Niat yang baik tidak akan disusuli dengan tindakan yang jahat. Kesilapan berada ditengah-tengahnya. Kesilapan yang memerlukan rawatan. Rawatan berbentuk pesanan nabi dan kitab suci Al-Quran.

Kerana engkau yakin! Yang engkau! Akan mati!

Tiada ulasan: