Khamis, Mei 27, 2010

Anak Kecil Main Api

Gua baru sampai rumah. Tadi keluar kejap, ingat nak beli rokok saja, tapi gua nampak terang-benderang pekan Renggam dekat belah-belah padang pejabat Majlis Daerah Kluang Selatan yang lama. Sekarang, mereka dah pindah pejabat. Kalau rajin baca suratkhabar, tentu tahu apa terjadi sekitar pertengahan tahun lepas melibatkan S/U Majlis Daerah bahagian sini. Sudahnya, kena pindah pejabat sahaja. Kalau tak mahu ambil tahu, duduk diam-diam tak perlu kacau orang lain lawan rasuah.

Pinggir padang, belakang tiang gol pasukan tuan rumah @ kampung gua, sambil hisap rokok asap kepul-kepul, masing-masing meriah mengutuk pasukan musuh. Sudahnya, kena 3 biji gol bodoh. Gua ejek dalam hati saja, takut nanti kena belasah pula sebab tak mahu sokong pasukan kampung halaman. Ada juga 3,4 kerat sependapat. Tak kurang pula yang kata semuanya takdir. Kalau sudah usaha pun tidak seberapa, tonggang terbalik adab dan perilakunya, tawakkalnya entah bagaimana pula? Fikir sendiri.

Jadi, gua pulang sebelum perlawanan tamat. Teman juga sama. Singgah sebentar di warung burger seorang teman yang lain, penat telinga mendengar kisah itu dan ini. Itunya motor, ininya kereta, begitunya lelaki, begininya perempuan. Sampai terikut-ikut segala macam dialog jajaan Ahmad Idham pun ada juga daripada segelintir mereka.

Sedih.

Pulang. Bawa hati yang rawan. Tentang anak bangsa yang entah ke mana jatidirinya, gua tak pasti. Siap-siap parking C70 abah gua yang banyak berjasa hantar gua pergi sekolah masa kecil-kecil dulu, sebatang lagi Gudang Garam hinggap di bibir. Bulan terang malam ini. Angin tiada. Itu juga yang gua mahukan untuk diri gua sendiri dan teman-teman di sini. Jelas lagi teguh bagi diri sendiri dan masyarakat sekeliling. Tapi kalau hanya 2 buku setahun, bagaimana?

Bila memikirkan patologi Dr. Syed Hussein dari sudut pandang mendasar pada ke-16 hingga kini di Malaysia, Filipina dan Indonesia, justifikasi telah diberikan untuk meruntuhkan tembok prasangka kolonial Barat yang sedikit sebanyak mempengaruhi gua dalam melihat peribumi dengan orang Melayu menjadi majoritinya diperihalkan dalam konstruksi citra bangsa pemalas.

Kenyataan sebenarnya tuduhan kemalasan orang Melayu bukanlah disebabkan oleh faktor baka keturunan dan rutin harian mereka sebaliknya penolakan mereka untuk bekerja sebagai buruh di ladang dan ketidakadilan layanan yang diterima dalam kegiatan ekonomi kapitalis yang dikuasai penjajah melalui pecah dan perintah.

Bukan hendak bergaya sangat orang Melayu dulu-dulu.

Kerajinan dan kemahiran bangsa Melayu adalah nilai estetika yang hadir bersama minat yang mendalam terhadap apa yang dikerjakan. Mereka hanya malas menjadi alat kaum kapitalis yang melayani mereka sebagai hamba abdi di negara sendiri. Oleh itu generalisasi orang Melayu sebagai bangsa pemalas adalah terlalu semberono dan suatu mitos klasik.

Menjawab hujah Dr. Mahathir yang rendah diri dalam buku pertamanya "The Malay Dilemma" sekitar 1970, juga "Revolusi Mental" terbitan Pergerakan Pemuda UMNO , hal ini disifatkan Dr Syed Hussein seperti menyokong idea jenaka Charles Darwin dalam teori evolusi biologisnya di mana percampuran baka yang mereka cadangkan itu dilihat oleh mereka sebagai agen perubahan positif.

Semacam ada yang tak kena, tapi gua belum kenalpasti lagi. Harap-harap ada penyelesaiannya nanti.

Lebih jauh berfikir, risau pula gua kalau esok gua keluar rumah dengan tanjak di kepala, bersisip keris di celah pelikat yang dijadikan kain samping. Atau itu hanya pakaian mereka yang terperangkap dalam jerat kapitalis suatu ketika dahulu?

Agarophobia kata penjajah. Kau ingat aku kisah?

Singgah sebentar di warung burger seorang teman yang lain, penat telinga mendengar kisah itu dan ini. Itunya motor, ininya kereta, begitunya lelaki, begininya perempuan. Sampai terikut-ikut segala macam dialog jajaan Ahmad Idham pun ada juga daripada segelintir mereka.

Ekonominya begitu, budayanya begini.

Sedih lagi........

Tiada ulasan: