Sabtu, Mei 22, 2010

Bincang-Bincang

Klik SINI

* * *

"Sememangnya telah banyak yang kita bincangkan tetapi cukup banyakkah sehingga ilmu itu bisa sahaja berhenti kerana sesungguhnya ilmu itu sendiri bersifat infiniti yakni tiada batasan?"

Jadi, ketuk dan masuklah pintu ilmu yang tanpa batasan itu sahabat. Kalau hipotesis dan pemerhatian pancaindera lebih diperlukan dalam ilmu sains, tetapi tidak dalam ilmu kemasyarakatan. Kita sebagai orang islam punya lebih dari itu. Kalbu atau hati bukan penamat atau permulaan setiap aliran data maklumat yang diperoleh oleh pancaindera. Ia bertindak sebagai terminal di mana sumber-sumber data itu perlu dipastikan bersih dari segala kekotoran untuk memulakan perjalanan (spt. tidak melihat perlakuan maksiat, atau mendengar perkara yang sia-sia) Ia juga bertindak sebagai pengawal yang menjadi bodyguard sepanjang perjalanan hidup.

* * *

"Begitu yang diajar dalam agama kita, seorang itu menggunakan pancaindera untuk memahami hadis, mengkaji al-Quran, mendengar ilmu dan hujah, lalu disintesiskan oleh akal sebelum dihantar ke qalbu."

Adapun mengenai adab lahir dalam membaca Al-Quran, selain didapati dalam kitab Ihya' Ulumuddin karya Imam Al-Ghazali, juga banyak terdapat di dalam kitab-kitab lain misalnya Al-Itqan oleh Imam Jalaluddin As Suyuthi yang memperincikannya kepada beberapa bahagian. Salah satunya adalah :

"Dalam membaca Al-Quran itu, hendaklah benar-benar diresapkan erti dan maksudnya, lebih-lebih lagi apabila sampai pada ayat-ayat yang menggambarkan nasib orang-orang yang berdosa, dan bagaimana hebatnya seksaan yang disediakan bagi mereka. Sehubungan dengan itu, menurut riwayat, para sahabat banyak yang mencucurkan air matanya di kala membaca dan mendengar ayat-ayat suci Al-Quran yang menggambarkan betapa nasib yang akan dideritai oleh orang-orang yang berdosa."

* * *

Katakanlah, "Tiap-tiap orang berbuat menurut keadaannya masing-masing." Maka Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannya. (Al-Isra, ayat 84)

Sememangnya tiap-tiap orang itu berbuat menurut keadaannya masing-masing, dan perkara ini sudah pun berlaku sebelum turunnya Nabi Muhammad S.A.W

"Maka sampaikanlah kabar gembira itu kepada hamba-hambaKu yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah, dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal" (Az-Zumar:17-18)

Dalam epistemologi islam, kebenaran itu sifatnya muktamad. Bermakna agama islam itu adalah jalan hidup setiap manusia dimuka bumi yang bergelar muslim.

Perlu diingatkan akan komponen islam itu adalah iman, ilmu dan amal.

Maka Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang lebih islam jalannya.

* * *

Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah, "Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit." (Al-Isra', ayat 85)

Ayat ini diturunkan apabila Nabi Muhammad S.A.W memperjelaskan tentang hakikat roh. Atau dalam erti kata lain adalah memperjelaskan perihal roh itu sehingga mereka yang bertanya mampu untuk melihat, mendengar dan mengakses kewujudan roh itu. Alam roh, itu, seperti yang kita tahu berada sebelum alam rahim. Jadi, ilmu tentang mempersembahkan keberadaan alam roh agar dapat diakses oleh pancaindera itulah yang dikatakan terbatas. Bukan persoalan hukum-hakam, dosa atau pahala. Rujukan bagi hal ini saya dapati dari buku yang pernah saya tunjukkan kepada anda ketika anda hadir ke rumah saya dahulu.

Jadi, dalam bahasa modennya, bolehlah digunakan ayat ini untuk menyangkal teori gila Charles Darwin yang menafikan penciptaan segala sesuatu. Harap anda tidak terkeliru dengan ini. Darwin adalah kesinambungan kesesatan umat-umat terdahulu.

* * *

Saya lebih cenderung berhujah untuk kita sama-sama menyelami erti Tauhid dan qada' dan qadar kerana anda berhujah begini:

"Kerana tahu batasan dan limitasi ilmu manusia yang terbatas, aku cuma mahukan kebenaran yang terbukti, bukan sekadar dakwaan. Bagaimana jika dakwaan itu sekadar dakwaan? Maka sesiapa yang mengikuti jalan yang sesat kerana mengikut sesuatu yang menyesatkan, hanya Allah SWT yang mengetahui kebenaran tentang sesuatu"

Jika anda sudah menyatakan bahawa hanya Allah S.W.T yang mengetahui kebenaran tentang sesuatu itu, jadi apa gunanya bukti yang hanya mampu dilihat, didengar (pancaindera) walhal, Allah S.W.T itu tidak melihat, mendengar dan berkata-kata seperti manusia melihat,mendengar atau berkata-kata?

Mungkin ilmu tafsir seperti balaghah, ma'ani dan sebagainya warisan alim ulama' kita mampu utk menghuraikan kekeliruan persepsi yang dialami. Saya tidak berapa arif mengenai hal ini.

Dan fikirkan tentang kehebatan ilmu-ilmu lain itu pula wahai sahabat. Penguasaan tentang ilmu, dihiasi dengan iman dan amal yang tiada putusnya amat diperlukan agar ilmu yaqin akan menjurus kepada ainul yaqin, seterusnya kepada haqqul yaqin.

* * *

Dalam disiplin ilmu islam, 3 ilmu utama setiap penuntutnya perlu bersandarkan kepada tiga asas utama iaitu tauhid, syariah dan juga tasawwuf. Jadi bagaimana mahu anda lihat masyarakat mahupun ahli politik sendiri yang terperangkap dengan persepsi politik kini untuk berakhlak sebaik-baiknya jika islam yang syumul tidak dilaksanakan?

Dan cuba fikirkan tentang bagaimana persepsi yang pelbagai ini boleh wujud di kalangan ahli masyarakat sehingga mengakibatkan pecah belah? Kemudian, katakanlah yang saya ini pembenci kemajuan dan teknologi.

Ya, sememangnya sukar untuk menidakkan kebaikan dan keburukan segala kemajuan dan teknologi. Maka, suka untuk saya tenangkan hati dengan ayat ini :

"Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah dari golongan kamu juga. Janganlah kamu kira bahawa berita bohong itu buruk bagi kamu, bahkan ia adalah baik bagi kamu. Tiap-tiap seseorang dari mereka mendapat balasan dari dosa yang dikerjakannya. Dan siapa di antara mereka yang mengambil bahagian yang terbesar dalam penyiaran berita bohong itu baginya azab yang besar" (Surah An-Nuur:ayat 11)

Lebih baik kita melihat setiap keputusan yang dibuat oleh ahli politik itu, agar negara islam dapat ditubuhkan terlebih dahulu. Maka, dan hal ini, ilmu syariah amat-amat dititikberatkan dalam menilai tindak-tanduk mereka.

Sama-sama kita mempelajarinya ok?

* * *

"Katakanlah : Aku tidak mengatakan kepadamu, bahwa perbendaharaan Allah ada padaku, dan tidak pula aku mengetahui yang ghaib dan tidak pula aku mengatakan kepadamu bahawa aku seorang malaikat. Aku tidak mengikuti kecuali apa yang diwahyukan kepadaku. Katakanlah: Apakah sama orang yang buta dengan orang yang melihat?" Maka apakah kamu tidak memikirkannya?" (Al-An'am; ayat 50)

Wallahualam..

Tiada ulasan: