Isnin, Mei 10, 2010

Buka mata Tutup mata

Sudah hampir 24 jam gua di sini. Kampung halaman mungkin semakin pudar keindahan dari ketika ke satu ketika yang lain.

Petang tadi, gua dengan mak gua pegi pasar. Gua tanya pasar apa? Dia jawap "Pasar Isnin". Gua senyum sorang-sorang sambil fikir, agaknya memang begitu orang dulu-dulu menamakan sesuatu. Cukup sekadar dikaitkan dengan kehidupan mereka sehari-hari. Kalau KFC dari Kentucky, apahal pula "Pasar Isnin" perlu nampak macam kolot pula?

Jadi, gua hanya lepak-lepak dalam kereta sambil layan CD Double Trouble yang gua rembat dari dalam kereta abang gua. Waktu tengah perit-perit tekak menarik lagu Gemuruh, ada satu awek lintas depan kereta yang gua dah parking cantik-cantik depan longgokan kayu-kayan reput yang gua syak kepunyaan kontraktor-kontraktor kaki bodek. Apa gila longgok kayu reput kat depan rumah orang merangkap pesisiran gelanggang sepak takraw?

Berbalik pada cerita yang mula-mula gua nak cerita tadi, mengenai pudarnya keindahan kampung gua pada suatu hari nanti barangkali.

Tak usahlah kamu, para kontraktor dan jurutera-jurutera ciptaan Mahathir ini semakin buas dengan makhluk-makhluk lain. Memang benar mereka itu diciptakan untuk kita manusia. Tapi bagaimana? Kamu katakan hutan ini milik kita. Sumber-sumber ini perlu untuk kita usahakan. Jangan dek terlalu Islamnya kamu, sehingga kamu tidak mahu untuk membangun setanding negara-negara lain! Itu yang kamu ajar pada aku dahulu.

Jadi air tempat curahan sisa-sisa toksik kilang kamu itu untuk siapa? Udara yang kamu tepukan dengan segala macam bahan kimia itu juga untuk siapa? Untuk kamu yang sering membuang sisa-sisa makanan yang tidak habis dimakan atau untuk orang-orang miskin yang perlukan udara segar untuk memberi kamu makan?

Orang lain pun cari makan juga brader.

Apabila muncul banyak permasalahan, penyelesaian semakin banyak. Maka, ilmu juga turut melahirkan pelapis-pelapis dalam bidang pekerjaan yang juga semakin bertambah. Kemudian muncul pula kelas itu dan kelas ini. Ada pakai BMW, ada pakai BMX.

Tambah uniknya di Malaysia ini, undang-undang juga begitu.

Manusia semakin berpisah antara mereka. Terus-terusan masih memikirkan perut sendiri dari perut orang lain. Bertambah sedihnya, bukan perut sahaja, bahkan segala macam aksesori perlu ada di atas tubuh masing-masing. Kalau aksesori tidak ada, sekurang-kurangnya tali pinggang mesti daripada kulit buaya.

Ya! Buaya yang kamu ancam dalam sesi pembunuhan karakter kamu bersenjatakan Toksid dan juga Asid. Apabila sang bedal yang kamu inginkan kulitnya itu menghidu haruman beracun dihadiahi kamu, lalu dia rebah dan kamu ratah kulit mereka bersama-sama.

Mungkin ini hanya suatu bentuk ekologi. Meminjam kata sahabat saya En. Lumut, dia menyatakan bahawa ketidaksempurnaan itu adalah kesempurnaan. Rasanya, kurang wajar untuk saya menolak usul dia dalam keadaan saya beranggapan bahawa segala-galanya berlaku atas keupayaan teknologi tanpa batasan.

Adakah ini semua berkaitan antara satu dengan yang lain? Antara entri yang ini dan yang sebelum-sebelum ini?

Persoalan ini masih berlegar-legar mencari jalan Lurus untuk menikmati keindahan yang dijanjikanNya.

Tiada ulasan: