Khamis, Disember 03, 2009

1+1 = 1

Gua ingin membicarakan tentang epistemologi. Canggih sangat pula rasanya diri ni. Untuk pemahaman yang lebih mudah, gua tajukkan dia sebagai "ilmu". Sudah lama juga perbahasan ini diwar-warkan, gua saja yang hanyut dengan samsara yang entah kemana-mana suatu ketika dahulu. Cukup-cukup la. Ye dak?

Kenapa gua suka meluahkan perasaan? Masalah.

Al-Ghazali mendefinisikan ilmu itu kepada dua bahagian. Al-Hushuli dan Al-Hudhuri. Dalam bahasa kita, gua ertikan sebagai Pengalaman Fizikal dan Pengalaman Kerohanian.

Pancaindera dan penilaian akal adalah sumber bagi Al-Hushuli. Manakala yang keduanya disertai dengan kehadiran Allah S.W.T untuk individu yang dipilihNya. Agak sukar untuk menerangkan kepada mereka yang secara langsung atau secara tak langsung menganut ajaran Darwinisme itu. Tanpa mengambil kira keabadian itu bermula setiap detik, mereka merancang masa depan bagai nak gila. Tak salah merancang orang kata, tapi tiada kesedaran jika yang dirancang itu tidak menjadi, tak berguna juga.

Untuk Al-Hushuli, sains semakin lama semakin berjaya membuktikan secara empirik. Empirik le bagaimana sekalipun, tiada yang mampu menjejaki rasa panas dari dalam otak kita. Juga tiada yang mampu menunjukkan deria yang merasai segala-galanya dari akal fikiran kita. Belahlah dada, operatelah hati kata Aziz Sattar.

Al-Hudhuri. Ilham itu boleh disuburkan dengan berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah. Dan bertambah subur dengan cara hidup Islam secara total itu diamalkan. Lahirnya peneroka segala ilmu yang dicuri semasa Renaissance itu gua yakin disebabkan faktor ini. Ketajaman akal, gua belum kaji pula. Semua manusia ada peluang yang sama. Mereka baik dan akrab dengan Sumber, sebab itu ilham terdetik dalam penulisan dan kira-kira mereka. Agung bukan? Bahasa susah nak menceritakan ini semua.

Subhanallah.

Bukan masalah untuk para nabi sahaja ilmu itu diturunkan, kita sahaja yang tidak mahu menelaah hingga ke dasarnya. Tambah pula dengan KBSR, KBSM dan KBKK yang menggila. Bila masa nak mengaji lebih-lebih? Gua pun terjebak sama. Kerajaan buat gua lupa Sumber Utama. Tapi mereka beri gua banyak kemudahan untuk menggali semula. Resam dunia, setiap keburukan itu pasti ada hikmahnya.

Dan selepas mengetahui epistemologi Al-Ghazali ini, gua rasa Abraham Maslow tersilap dalam piramid ciptaannya. Ah. Piramid. Terlintas pula kisah kejuruteraan tenaga bangunan. Segala bidang ilmu perlu berdasarkan kecerdasan spiritual terlebih dahulu. Atau dipendekkan cerita, ubat hati itu zikir, dan ubat nafsu itu puasa. Tapi, jangan sampai menjadi Siddharta pula. Kita perlu belajar Fekah sama-sama.

Sungguh. Gua tak mampu menceritakan keindahan yang sekelumit ada, dan kadang-kadang terbang hilang dibawa bisikan Toghut. Astagfirullah.

Tiada ulasan: