Selasa, Disember 08, 2009

Pencuri Menuduh Pencuri?

Antara doktrin kejam orientalis dan evangelis dalam mempromosikan sejarah palsu mereka adalah dengan menuduh bahawasanya Al-Quran itu mempunyai unsur-unsur plagiat daripada kitab-kitab suci mereka seperti Talmud, dan sumber sejarah terkenal mereka karya Flavius Josephus.

Kisah yang mencuri perhatian sekaligus mencuri kesesatan dalam kelalaian umat islam termasuklah kisah pengembaraan Zulqarnain atau Alexander The Great. Gua di sini tidak ingin membuang masa untuk memperdebatkan isu itu melainkan terus sahaja ingin menegakkan kebenaran dari Al-Furqan.

Surah Al-Kahfi (83-99)

83. Zulqarnain. Katakanlah "Aku akan bacakan kepada kamu sedikit tentang perihalnya"

84. Sesungguhnya Kami berikan kepadanya kuasa di bumi, dan Kami beri kepadanya jalan bagi mencapai tiap-tiap sesuatu yang diperlukannya.

85. Lalu ia menurut jalan yang menyampaikan maksudnya.

86. Sehingga apabila ia sampai ke daerah matahati terbenam di sebuah mata air hitam berlumpur, dan ia dapati di sisinya satu kaum. Kami berkata, "Wahai Zulqarnain! Kamu boleh menyeksa mereka atau kamu bertindak secara baik terhadap mereka."

87. Ia berkata, "Adapun orang yang melakukan kezaliman, kami akan menyeksanya, kemudian ia akan dikembalikan kepada Tuhannya, lalu di azabkannya dengan azab seksa yang seburuk-buruknya."

88. Adapun orang yang beriman dan beramal soleh, maka baginya alasan baik, dan kami akan perintahkan kepadanya perintah kami yang mudah.

89. Kemudian ia berpatah balik menurut jalan yang lain.

90. Sehingga apabila ia sampai di daerah matahari terbit, ia mendapatinya terbit kepada suatu kaum yang Kami tidak menjadikan bagi mereka perlindungan darinya.

91. Demikianlah halnya. Dan sesungguhnya Kami mengetahui secara meliputi segala yang ada padanya.

92. Kemudian ia berpatah balik menurut jalan yang lain.

93. Sehingga apabila ia sampai di antara dua gunung, ia dapati di sisinya satu kaum yang hampir-hampir mereka tidak dapat memahami perkataan.

94. Mereka berkata, "Wahai Zulqarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi. Maka setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?"

95. Ia menjawab, "Kekuasaan yang Tuhanku jadikan daku menguasainya lebih baik. Oleh itu bantulah daku dengan tenaga kamu beramai-ramai, aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh"

96. "Bawalah kepadaku ketul-ketul besi." Sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, ia berkata "tiuplah dengan alat-alatmu." Sehingga apabila ia menjadi api berkatalah ia, "Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya."

97. Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu dan mereka juga tidak dapat menebuknya.

98. Berkatalah ia, "Ini ialah suatu rahmat daripada Tuhanku." Maka apabila datang janji Tuhanku, Ia akan menjadikannya hancur, dan janji Tuhanku itu benar."

99. Kami biarkan mereka pada hari itu bercampur akuk antara satu dengan yang lain, kemudian ditiup sangkakala, lalu Kami kumpulkan mereka itu semuanya.

Terdapat beberapa kunci yang ingin gua tekankan disini. Yakjuj Makjuj, Zulqarnain, dan Dinding Besi antara gunung.

Berdasarkan hasil-hasil penulisan sejarawan terkenal Yahudi, Flavius Josephus iaitu Jews Wars, dan Against Apion, tidak diistilahkankan sama sekali tentang Yakjuj dan Makjuj dan juga Zulqarnain. Istilah Dinding Besi atau Iron Gates hanya terdapat dalam buku Jews Wars. Hanya Al-Quran sahaja yang menggabungkan kisah Zulqarnain dengan Yakjuj Makjuj.

Mengenai dinding besi pula, Josephus menceritakan tentang bangsa Scythia yang keluar mengganas melalui celah sebelah timur Pergunungan Kaukasus dan juga Laut Kaspian dalam karyanya "Antiquities of the Jews". Sementelah, Al-Quranul Karim menyatakan dinding besi itu dibina antara dua buah gunung.

Al-Quran diturunkan selengkapnya pada abad ke 6 Masehi di mana pada ketika itu kaum Yahudi Arab mengalami suatu proses yang dinamakan helenisasi. Helenisasi bermaksud kemasukan budaya dan cara hidup Yunani untuk tujuan ekonomi. Walaupun begitu, keadaan orang arab yang ketika itu jahil dan buta huruf tidak memungkinkan Nabi Muhammad S.A.W yang juga Ummi dapat membaca karya-karya Josephus yang ditulis dalam bahasa Yunani.

Tambahan, buku-buku atau inskripsi Josephus ini hanya boleh diakses pada sekitar abad ke 9 Masehi, dimana Islam berjaya menyebarkan agama Allah ke seluruh Timur Tengah dan sistem penulisan bertitik dalam Bahasa Arab membolehkan orang Yahudi Helenis kembali mengakses karya-karya Bahasa Yunani.

Dan terjemahan karya-karya Josephus itu kedalam bahasa Inggeris dan Germany dikatakan bermula pada abad ke 17 atau 18 dimana pada ketika itu munculnya gerakan membenci "Mohammedism" akibat dendam kekalahan Perang Salib yang masih bergelora. Istilah Iron Gates mendapat tempat dalam hati busuk sarjana barat dimana mereka terus-menerus ingin mendakwa Muhammad S.A.W mencuri demi menutup kebenaran.

Merekalah yang mencuri.

Wallahualam.

p/s : Jujurlah menghayati sejarah. Kedengaran seperti membuak-buak emosi gua di akhir artikel di atas.

"Aku tidak ingin kalian mengikuti hawa nafsuku, pada kalian terdapat Kitab Allah yang berbicara dengan kebenaran. Demi Allah, andainya aku inginkan sesuatu maka ia adalah hanya kerana aku menginginkan kebenaran" -Saidina 'Umar al-Khattab r.a-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sememangnya para evangelis itu pencuri yang berteriak pencuri. Kita harus rajin mengkaji hingga mengetahui kebusukan mereka.
Mengenai pencurian itu pula ada buku baru tajuk "ALEXANDER ADALAH ZULQARNAIN", penerbit PTS, 2010. fakta padat dan hujah kukuh.