Khamis, Disember 10, 2009

Ajal

Mohd Tahir tu pakngah gua.

Malam tadi. Gua kehilangan seorang sepupu. Si mati bernama Halim B. Mohd Tahir. Asal usulnya seorang graduan Politeknik dan pernah berkhidmat sebagai jurutera PLUS. Sejak peristiwa menyayat hati 2003 yang lalu, dia kurang bercakap.

Gua mulakan dengan peristiwa 6 tahun yang lampau. Waktu gua hanyut dengan cinta monyet sesudah gua tamat SPM dahulu. Duduk-duduk di Kampung Jorak, Muar, semata-mata kerana dekat dengan bekas kekasih yang bersempadan dengan Sungai Mati. Tak pasal-pasal makcik gua kena bayar bil telefon lebih. Dangkal betul pemikiran gua ketika itu. Maklumlah, kelas Sejarah gua ponteng. Kelas Matematik pun gua ponteng. Kelas Bahasa Malaysia gua tidur. Kelas Fizik gua berangan. Kelas Kimia gua suka. Itu pun pasal cikgu Kimia kenal bapak gua.

Ringkasannya, gua hanya mampu masuk ke UiTM.

Sedang gua enak-enak baring atas toto rumah makcik gua, satu panggilan diterima dari arah kampung halaman atau lebih dikenali sebagai rumah gua. Sepupu gua meninggal dunia. Ikram namanya. Bekerja sebagai pemotong bunga-bungaan di pinggir Lebuhraya PLUS cawangan Selatan. Berderai air mata makcik gua.

Ikram meninggalkan kami sekeluarga dalam satu kemalangan yang benar-benar mengsahihkan ajaran Kitab Suci bahawasanya ajal maut itu di tangan Tuhan. Subuh yang hening itu, diceritakan oleh Makngah gua, ibu si mati, arwah Ikram mengambil masa cukup lama untuk sembahyang Subuh. Lebih lama dari kebiasaan arwah. Sedangkan tim pekerja arwah sudah lama menanti di luar rumah.

Sekitar 1 jam berlegar-legar antara Plaza Tol Simpang Renggam hingga Sedenak, jentera yang membawa tim pekerja termasuk arwah Ikram itu berhenti di pinggir lebuh raya di belakang sebuah lori paip yang besar sekaligus mereka mahu mula melaksanakan tugas. Dalam beberapa detik, sebuah lori kosong yang gua tak tau berapa muatannya merempuh jentera mereka itu dan menyebabkan ia terhimpit diantaranya dengan lori paip. Minta maaf para pembaca. Gua tak kenal saiz lori.

Bergegas seorang jurutera PLUS di panggil.

Seperti kebiasaannya, sang jurutera ini bergegas ke tempat kejadian.

Dan Ikram menemui alam barunya di pangkuan abang tersayang.

Arwah Ikram sangat ramah. Bijak bergurau, dan mampu membuatkan sesiapa sahaja tersenyum dengan perbualannya. Sungguh gua rindukan dia walaupun gua tidak banyak bercakap bila bersembang dengan dia.

Malam kejadian itu, gua masih ingat lagi. Selesai sahaja tahlil dilaksanakan, gua tolong-tolong la kemas pinggan makan tetamu. Makngah turut serta. Dan kemudiannya menjerit memanggil nama arwah supaya dapat tolong sama-sama kemas pinggan. Gua tepuk peha Makngah, lalu dia terduduk. Lepas tu, gua kasi selesai angkat pinggan semua.

Sayu.

Itu enam tahun lepas. Tarikh pemergian 8 Disember 2003.

Semalam, 8 Disember 2009. Entri ini ditulis pada larut malam.

* * *

Jenazah arwah Halim, selamat sampai ke kampung gua sekitar 1.00 tengahari tadi. Selesai urusan post mortem oleh Hospital Jasin, jenazah selamat dikebumikan selepas waktu Zuhur.

Kemalangan pada malamnya dikatakan membabitkan 3 buah kereta. Kereta panduan arwah remuk dihentam dan menghentam. Berlaku di Jasin, Melaka. Alhamdulillah, isteri dan anaknya selamat.

Pakngah duduk membisu. Makngah tunduk lesu. Allahuakbar.

Genap 6 tahun jarak masa, dengan kisah kemalangan yang sama. Ajal menjemput mereka.

* * *

Akan datang hari
Mulut dikunci
Kata tak ada lzgi

Akan tiba masa
Tak ada suara
Dari mulut kita

Berkata tangan kita
Tentang apa yang dilakukannya
Berkata kaki kita
Kemana saja dia melangkahnya
Tidak tahu kita
Bila harinya
Tanggung jawab, tiba...

Rabbana
Tangan kami
Kaki kami
Mulut kami
Mata hati kami
Luruskanlah
Kukuhkanlah
Di jalan cahaya
Sempurna

Mohon karunia
Kepada kami
HambaMu
Yang hina

* * *

Innalillaahiwainnailaihirojiun.

Tiada ulasan: