Sabtu, Disember 05, 2009

Ini Memang Blog Meluahkan Perasaan Agaknya

Gua terkenangkan sesuatu. Sejak dari kecil, sampai gua sebesar ini, gua belajar pelbagai perkara. Tetapi ada sesuatu yang tak kena. Bagaimana hendak diceritakan, gua cuba huraikan satu persatu dalam entri yang ini.

Pada suatu ketika, ada seorang perempuan melahirkan cinta dan sayangnya yang tak terhingga pada gua. Harapannya yang gua pasti ketika itu, hanyalah mahukan gua cemerlang dalam peperiksaan dan mendapat pengiktirafan pihak-pihak tertentu. Jauh dari dalam daerah dirinya, gua tak dapat nak ciptakan sesuatu disebabkan umur gua yang terlalu muda.

Beberapa tahun kemudian, gua terumbang-ambing dalam rencah kehidupan. Bukan kecewa, cuma permasalahan yang sama masih lagi menghinggapi pemikiran gua. Maklumlah, baru nak kenal dunia. Tidak pernah kenal apa itu perjuangan, apa itu tujuan hidup. Begitulah gua dididik. Maka, ianya menjadi tak tentu hala. Menuntut ilmu atas dasar apa, gua tergaru-garu kepala. Khatam Quran atas sebab apa, gua masih tak dapat nak menangkapnya. Gua gila barangkali.

Ada satu petang Khamis, ketika gua baring-baring tak pakai baju. Ada satu suara menyeru. Suara dari tangan, suara dari kaki, suara dari kepala, suara dari pinggang, suara dari bahu, suara dari peha, suara dari segala-segala. Dia mengajar sesuatu dalam hidup gua. Belajar mengenal takdir, belajar mengenal cinta. Belajar mengenal kasih, belajar mengenal dunia. Kemudian, arah tujuan itu menjadi semakin sempit dan kecil. Semakin tertumpu pada sesuatu.

Dan hari ini, ketika entri ini ditulis, lembaran pelajaran seakan luas kembali. Dugaannya semakin hebat dari hari ke hari. Impuls yang mengalir dari setiap deria perlu dikawal sepenuhnya. Andai tersilap langkah, macam ni lah jadinya. Bermuram durja, dan mengambil masa untuk kembali seperti sediakala.

Dan gua harap, suara-suara itu terus kekal tanpa meninggalkan gua terumbang-ambing sekali lagi.

Terima kasih dunia.

Tiada ulasan: